Bewegen voor een goede gezondheid

Sporten en bewegen is één van de peilers van een goede gezondheid. Het houdt je gezond en fit en zorgt er ook voor dat jij een goede gezondheid voor een langere termijn vast houdt. Voor veel mensen is sporten en bewegen een lastige opgave omdat zij de discipline of motivatie niet kunnen vinden om hier aan te beginnen, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn. Om voldoende beweging te krijgen is het niet noodzakelijk om iedere dag naar de sportschool te gaan en daar een uur aan de gewichten te hangen. Er zijn veel verschillende manieren waarop jij je dagelijkse portie beweging kunt krijgen. Bovendien is het voor elke leeftijdscategorie in voor mensen in verschillende fases van hun leven niet altijd gelijk hoeveel beweging je nodig hebt. Ook is er een groot verschil tussen bewegen en intensief sporten, waar we je graag meer over vertellen.

Hoeveel moet ik bewegen voor een goede gezondheid?

De hoeveelheid beweging die jij nodig hebt is afhankelijk van een aantal factoren. Één van die factoren is je leeftijd. Er is een verschil tussen het bewegingsadvies voor jongeren en volwassenen. Het lichaam van iemand van 10 jaar oud is immers in een heel ander stadium dan van een volwassen persoon van 40 jaar oud. Voor jongeren van 4 tot en met 17 jaar is het verstandig om veel te bewegen. Minstens één uur per dag matige of zwaar intensieve inspanning is daarom erg aan te raden. Daarnaast wordt aangeraden om minimaal drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten uit te voeren. Voor volwassenen en ouderen wordt aangeraden om minimal 150 minuten per week matige of zwaar intensieve inspanning te doen, verspreid over meerdere dagen in de week. Bovendien zijn twee keer in de week een spier- en botversterkende activiteiten aan te raden.

Matig intensief bewegen

Onder matig en intensief bewegen worden alle beweging verstaan die er voor zorgt dat je hartslag sneller wordt.  Ook een ademhaling die iets omhoog gaat, maar waarbij je wel nog gewoon kunt praten, is een factor. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, rustig fietsen of zwemmer. Ook valt het prima te combineren met huishoudelijke klusjes, want ook bijvoorbeeld ramen lappen of werken in de tuin valt onder matig of intensief bewegen. Dus als je in de zomer een uurtje tuinieren, dan heb je al 60 van de geadviseerde 150 minuten aan matig intensief bewegen volbracht.

Zwaar intensief bewegen

Wanneer je zwaar intensief beweegt houdt dat in dat je zwaarder gaat ademhalen. Ook je hartslag gaat nog wat sneller dan bij matig intensief bewegen. Veelal komt dit voor bij intensief sporten zoals hardlopen, wielrennen, voetbal of zwemmen.

Naast matig intensief en zwaar intensief bewegen wordt ook aangeraden om spierversterkende en botversterkende activiteiten te doen. Dit zijn activiteiten die een versterkende uitwerking hebben op je kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de skeletspieren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld krachttraining en duuractiviteiten als fietsen of lopen. Wanneer je je meer richt op botversterkende oefeningen dan kun je dat bereiken door oefeningen als springen, dansen, traplopen of wandelen.