Is te veel slaap slecht voor je gezondheid?

vrouw in bed

Is te veel slaap slecht voor je gezondheid?

Zoals vaker gezegd wordt is slapen goed voor je gezondheid. Er zit echter een verschil tussen slapen en goed slapen. Een goede slaap zorgt ervoor dat jouw lichaam weer helemaal oplaadt en waarbij je ’s nachts in een diepe slaap gekomen bent. Als je je wat minder goed voelt kies je er wel eens voor om op tijd naar bed te gaan. Even dat uurtje extra nachtrust pakken. Maar is dat extra uurtje slaap wel voor je? Of bestaat er ook zoiets als te veel slapen?

Zeven uur per nacht slaap

Om goed te slapen moet je volgens specialisten ongeveer zeven á acht uur per nacht slapen. Die tijd heeft het lichaam van een volwassen mens nodig om gemiddeld weer helemaal aan te sterken voor de volgende dag. Echter is dit voor iedereen anders. Waar de ene persoon genoeg heeft aan zes á zeven uur slaap nodig heeft, kan een ander persoon zich heel slap voelen wanneer hij of zij minder dan acht uur geslapen heeft. Het is ook maar net wat je gewend bent. Als je in een patroon zit waarin je iedere nacht acht uur slaapt, dan zal zeven uur aanvoelen als een slechte nacht.

Slapen goed voor de hersenen

Goed slapen is heel erg belangrijk voor je hersenen. De functie van de hersenen tijdens de nacht is vooral het in balans brengen van neurotransmitters, herinneringen verwerken het afvalproducten verwijderen. Het is daarom belangrijk om niet zomaar een nacht over te slaan bijvoorbeeld, omdat je lichaam, en ook je hersenen, deze slaap nodig hebben. Uit onderzoek blijkt dat te veel of te weinig slapen ook ongezond kan zijn op langere termijn. Zo kan te weinig of te veel slaap lijden tot:

  • Depressie
  • Hogere kans op diabetes
  • Hoger risico op hart- en vaatziekten
  • Cognitieve beperking
  • Ouderdomsziekten

Onderzoekers en medisch specialisten raden daarom aan om goed op je slaap te letten. Niet alleen omdat dit zorgt voor een betere algehele gezondheid, maar ook de kwaliteit van je volgende dag. Iemand die in de nacht goed en voldoende geslapen heeft, voelt zich de volgende dag vaak fitter en sterker, en kan daarmee ook betere prestaties leveren.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *